Foto Tent of Licht Kubus Maken

11:02:00 AM

Nu begint het langzame werk. Alle kleertjes moeten op de foto en die foto's moeten geschikt gemaakt worden voor het patroon. Dit duurt lang en is heel veel uren werk.

Het begint allemaal met goede foto's. Om goede foto's te maken, heb ik zelf een licht kubus, ook wel foto tent genoemd, gemaakt. Die kubus zie je hierboven op de foto. Je kunt deze tentjes ook kopen maar als je een vreemde maat nodig hebt dan kun je hem ook zelf maken.


Hoe maak je een foto tent of licht kubus? Het is heel erg gemakkelijk en je bent in een paar uurtjes klaar. Als je het met zijn tweeën doet dan zit het echt zo in elkaar.

Het frame: Je hebt 12 plastic buizen en 8 hoekstukjes met 3 pootjes nodig. Je zaagt de buizen op de gewenste lengte af en bouwt de buizen kubus.  

De hoes: Je kiest wat de voorkant wordt, daar zit geen stof. Van witte rip-stop nylon, de nylon met de ruitjes, knip je de 5 zijden. Je knipt geen extra naadtoeslag aan, je knipt alles precies op de maat van de kubus. Dit zorgt ervoor dat de stof straks strak om de kubus zit. De achterkant knip je precies even groot als de kubus. De andere 4 kanten knip je met aan de voorkant 12cm extra, dit wordt een tunnel. Stik de hele kubus in elkaar, de naden zitten aan de buitenkant. Vouw aan de voorkant 2cm om en stik een tunnel. Laat een opening open, rijg koord door. Steek het frame in de hoes en trek het koord aan de voorkant strak aan. Je kunt op mijn foto linksonder een lus zien, dat is mijn koord.  

De achtergrond: Nu heb je nog een achtergrond nodig. Knip een stuk nylon, even breed als de binnenkant van de kubus en net zolang als de achterkant + de onderkant, de achtergrond loopt namelijk helemaal van boven de achterkant dan onder het werk door tot aan de voorkant van de tent. Je kunt het op de foto zien. Werk de zijkanten van de achtergrond alleen af als je kunt zorgen dan de rand niet gaat trekken, anders laat je de rand van de achtergrond gewoon onafgewerkt. Ik heb klittenband langs de bovenrand van mijn achtergrond gestikt en klittenband op de buizen geplakt, mijn achtergrond zit dus met klittenband vast in mijn kubus.

De gordijntjes: Ik heb nog gordijntjes gemaakt, die doe ik dicht als ik meer licht nodig heb. Ze zijn gewoon precies even groot als de voorkant van de kubus en ik speldt ze eenvoudig op de stof.

De lampen: 3 daglicht lampen zorgen bij mij voor het licht maar als je de kubus buitenzet dan heb je precies hetzelfde effect.

You Might Also Like

0 comments