Gratis patroon/ontwerp voor Poppen Kledingkastje

3:17:00 PM

Ik kreeg vandaag van Jaimie Pisonier de vraag of ik misschien een poppen kledingkastje wilde ontwerpen voor de Wollyonline poppenkleertjes. Dat ga ik waarschijnlijk nog wel een keertje doen maar ik heb er ook al eentje thuis staan. Deze heb ik samen met mijn vader gemaakt toen ik in Manilla woonde en ik wil het ontwerp graag met je delen. Dit kastje is niet eenvoudig, daarom komt het ook niet in een Wollyonline patroon maar als je graag aan de slag gaat met een ietsje moeilijker project dan is hier de kans.
Het deurtje heeft aan de draaikant aan de bovenkant en onderkant een satéprikker. Deze prikkers draaien in gaatjes die je in de bovenkant en de tussenplank boort. Er zijn dus geen scharnieren.

Ik geef de hoofdmaten en de rest van de maten 'vallen daar meteen uit':
Hoogte vanaf bovenkant bolpootjes tot en met de bovenrand: 51cm
Hoogte bolpootjes: 2,5cm
Hoogte van de lade: 7,5cm
Totale breedte: 41cm, de deur en het legvak zijn precies de helft van de kast.
Diepte: 22cm
Hoogte roede vanaf onderkant vak: 34cm
Het legvak is eenvoudig in 4 verdeeld.
 
Mijn vader en ik hebben de kast van hout gemaakt maar triplex werkt natuurlijk ook prima en dat scheurt niet, zoals hout wel doet... We hebben eerst de kast gemaakt, zijkanten, bovenkant, vakverdeling, roede erin en daarna hebben we de lade en deur op maat gemaakt naar het vak dat over was. Zoals je kunt zien is de onderkant open en schuift de lade over een frame. De lijstjes zijn als laatste gedaan.
Het pootje aan de achterkant loopt door uit de zijkant, de rest is eenvoudig uitgehaald. Door de lijst lijkt het apart maar dat is niet zo. De houten opzet op de bovenkant is een stukje triplex dat in een vorm gezaagd is. Het zit eenvoudig geklemd tussen de voorrand en een latje dat bovenop de kast is gelijmd. En zo ziet de achterkant eruit.
Het kastje is best groot en er passen verrassend veel poppenkleertjes in van maat 43cm. Voor grotere kleertjes kan ik het niet aanraden omdat de roede dan niet op een bruikbare hoogte hangt. Heel veel succes en mocht je er niet uitkomen, laat het me weten en dan zal ik extra foto's maken als dat nodig is.

You Might Also Like

3 comments

  1. ik vind dit een heel mooi kastje kan ik daar het patroon van krijgen

    ReplyDelete
  2. Er is geen patroon van dit kastje maar met de maten in de blogpost zou je eruit moeten kunnen komen.

    Cheers,
    Christel

    ReplyDelete
  3. super deze kast ga hem maken voor mijn kleindochter die eind januari jarig is deze krijgt ze met een pop en verschillende kleertjes

    ReplyDelete